Câteva sfaturi adresate profesorilor




1 DA: Pentru fiecare disciplină care o predaţi vă sunt necesare următoarele materiale :
a) programa şcolară
b) metodica de predare a disciplinei date
c) manualul
d) planificarea calendaristică semestrială (pe care o întocmiţi dumneavoastră la
începutul fiecărui semestru )

2 DA: La începutul anului trebuie să vă cunoaşteţi clasele: nivelul de cunoştinţe , lacunele mai importante (prin teste socimologice), elevii: liderii formali şi mai ales informali, pozitivi şi mai ales negativi, elevii izolaţi etc.(printr-un test socimologic).

3 DA: Pentru fiecare lecţie trebuie să întocmiţi un proiect de activitate didactică.
NU: Nu intraţi în clasă bazându-vă pe improvizaţii pe moment .

4DA: Când pregătiţi proiectul de lecţie itemii pe care îi redactaţi sunt următorii trei:
a) obiectivele operaţionale şi implicit probele de evaluare (etalonul de referinţă, normă minimă acceptabilă şi scara de notare),
b) fondul de cunoştinţe, priceperi şi deprinderi necesare elevilor şi , în fine , în funcţie de a) şi b), alegeţi
c) resursele de instruire (metodele , mijloacele didactice, forme etc .), în două-trei variante .

5 DA: Pregătiţi-vă minuţios şi temeinic: informaţi-vă în legătură cu toate chestiunele colaterale
(pentru a vă impune profesional, ştiinţific dar şi pentru a nu risca să fiţi puşi în dificultate de vreun elev).
NU: Nu etalaţi toate cunoştinţele dvs. despre subiectul respectiv, căci riscaţi să :
a) supraîncărcaţi elevii 
b) nu fiţi înţeles şi urmărit 
c) nu vă încadraţi în timp . Nu vă îmbătaţi de orgoliul că obiectul predat de dvs. este cel mai important .

6 DA: Rezolvaţi cu anticipaţie , acasă , problemele pe care le veţi lucra (pentru a nu risca să vă
„blocaţi”în clasă la o problemă dificilă ) şi mai ales pe cele care vor constitui tema pentru acasă (pentru a depista eventualele enunţuri greşite sau rezultate eronate .)
NU: Nu căutaţi în clasă , pe loc, probleme pentru acasă .

7 DA: Ţinuta vestementară : sobră , decentă, cu gust , pe cât posibil elegantă . La lecţile final abordaţi o ţinută festivă .
NU: Nu vă îmbrăcaţi stil cow-boy sau neglijent . Nu etalaţi toalete extravagante .

8 DA: Când predaţi :
a) faceţi legătura cu lecţia precedentă (printr-o frază , una-două întrebări sau un exerciţiu);
b) scrieţi titlul pe tablă , subliniaţi-l şi nu-l ştergeţi până la sfârşitul lecţiei;
c) planul lecţiei îl expuneţi integral la începutul lecţiei sau îl construiţi din mers pe tablă .
NU: Nu aruncaţi la întâmplare pe tablă „un fel de titlu” şi câteva idei disparate .

9 DA: Verbalizaţi tot ce scrieţi .
NU: Nu scrieţi nici măcar o literă sau o cifră pe tablă fără să o denumiţi cu voce tare ; încercaţi să nu acoperiţi tabla cu corpul dvs. în timp ce scrieţi
10 DA: Când „explicaţi” (metode expozitive) staţi în picioare, în faţa clasei ori lângă tablă, deplasându-vă numai prin faţa şirurilor de bănci .
NU: Nu vă plimbaţi printre şirurile de bănci când expuneţi lecţia , pentru că :
a) introduceţi „timpul mort” când trebuie să vă apropiaţi de tablă tocmai din spatele clasei;
b) obligaţi elevul să se întoarcă după dvs. pentru a vă urmări cu privirea .

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Maricica, de Luiza Vlădescu

Racul, broasca şi o ştiucă, de Alecu Donici